Privacy- en cookieverklaring
Dit is de privacyverklaring betreffende de praktijk en website van Huisartsenpraktijk Linnaeus.
In deze verklaring zetten wij uiteen hoe wij omgaan met de persoonsgegevens die wij in ons contact met u verkrijgen.
Uw toestemming
Door u in te schrijven in onze praktijk, gaat u akkoord met de manier waarop wij uw gegevens verwerken zoals is beschreven in dit document. Ook verklaart u de privacy van andere betrokkenen d.w.z. patiënten en zorgverleners te respecteren.
Onze organisatie
Huisartsenpraktijk Linnaeus is gevestigd in Ermelo, op de Burgemeester Langmanstraat 4 in Gezondheidscentrum de Linde.
In onze praktijk werken huisartsen, assistenten en praktijkondersteuners die direct betrokken zijn bij de hulpverlening aan u. Zij gaan zorgvuldig om met uw medische en administratieve gegevens. Zij hebben een medisch beroepsgeheim of zijn gehouden aan een geheimhoudingsplicht. De toegang tot uw digitale medisch dossier wordt vastgelegd en bepaald wie welke gegevens mag inzien om goede zorg aan u te leveren. Bij onze afwezigheid wordt er waargenomen door een andere huisartsenpraktijk, die op die momenten ook toegang heeft tot uw dossier.
Wij zijn wettelijk verplicht een medisch dossier van u bij te houden, die we voor verschillende doeleinden verwerken, namelijk voor;
- Het verlenen van reguliere zorg tussen u en de huisarts;
- Het verlenen van Spoedzorg tussen u, de huisarts en Spoedpost Utrecht Stad
- Het verlenen van chronische zorg en overige regionale programma’s tussen u, de huisarts en onze regio-organisatie;
Voor deze drie doeleinden zijn de volgende grondslagen van toepassing.
Grondslagen voor onze verwerkingen
1. Verlenen van reguliere zorg tussen u en de huisarts
Voor het verlenen van reguliere zorg aan u verwerken wij gegevens om te voldoen aan een wettelijke verplichting (WGBO) om een medisch dossier van u vast te leggen.
In het medisch dossier leggen wij de volgende gegevens van u vast:
- Administratieve gegevens, waaronder uw naam, adres, geboortedatum, Burgerservicenummer, de naam van uw apotheek, uw verzekeringsgegevens en consulttarieven;
- Medische gegevens, denk aan thuisbezoeken, afspraken in de praktijk, telefonische gesprekken, online consulten door uw naar ons verzonden. Hiervan leggen wij vast wat uw klachten zijn en welke afspraken wij samen gemaakt hebben, bijvoorbeeld het voorschrijven van medicijnen, of verwijzen naar een andere zorgverlener of laboratorium;
- Voorgeschreven medicijnen;
- Laboratoriumuitslagen;
- Brieven, verslagen van specialisten of andere behandelaars waar u geweest bent;
- Röntgen uitslagen, of uitslagen van andere onderzoeken die hebben plaatsgevonden.
Telefoongesprekken van en naar de praktijk worden opgenomen en kunnen worden gebruikt voor opleidingsdoeleinden. Deze opnames maken gene deel uit van uw medisch dossier en worden na 3 maanden automatisch vernietigd.
Bewaren van uw gegevens
Wij bewaren uw gegevens niet langer dan nodig is voor het doel waarvoor wij uw gegevens vastleggen. Wij zijn verplicht uw medisch dossier ten minste twintig jaar te bewaren nadat de laatste wijziging in het dossier is aangebracht. Wanneer u onze praktijk verlaat dan sturen wij, na akkoord van u en van uw nieuwe huisarts, uw medisch dossier naar hem/haar op via een beveiligde verbinding. Daarmee verhuist ook onze bewaarplicht naar uw nieuwe huisarts. Telefoongesprekken van en naar de praktijk worden opgenomen en kunnen worden gebruikt voor opleidingsdoeleinden. Deze opnames maken geen deel uit van uw medisch dossier en worden na 3 maanden automatisch vernietigd. Onze wachtkamer is voorzien van camera's die live-beelden verzenden die alleen binnen de praktijk door de medewerkers kunnen worden bekeken. Deze beelden worden niet opgenomen of bewaard.
U hebt als betrokkene de volgende rechten:
- Het recht om te weten of en welke persoonsgegevens van u verwerkt worden;
- Het recht op inzage en afschrift van uw medische dossier (voor zover de privacy van een ander daardoor niet wordt geschaad);
- Het recht op correctie, aanvulling of verwijdering van gegevens uit uw dossier;
- Het recht om (gedeeltelijke) vernietiging van uw medische gegevens te vragen. Hieraan kan alleen tegemoet worden gekomen als het bewaren van de gegevens voor een ander niet van aanmerkelijk belang is en de gegevens op grond van een wettelijke regeling niet bewaard moeten blijven;
- Het recht op het toevoegen van een eigen verklaring (van medische aard) aan uw dossier;
- Het recht om u in bepaalde gevallen tegen de verwerking van uw gegevens te verzetten.
Als u van een van deze rechten gebruik wilt maken, dan kunt u dat aangeven aan uw huisarts. U kunt via ons patientenportaal inzage krijgen in uw dossier. Hiervoor heeft u inloggegevens nodig. Meld u daarvoor aan bij onze assistente, zij helpt u graag verder. Mocht u van mening zijn dat bepaalde gegevens niet kloppen en wilt u deze laten wijzigen of verwijderen, overleg dan de praktijk.
Wij delen gegevens uit uw dossier met:
- Een specialist of andere zorgprofessional (bijvoorbeeld een diëtist of fysiotherapeut) als u naar hen wordt verwezen. Dit gebeurt via een verwijsbrief, met daarin de reden van de verwijzing, en overige relevante informatie, zoals medicatie, ziektegeschiedenis en onderzoeksresultaten;
- Uw medebehandelaars als we onze gezamenlijke zorg aan u willen afstemmen, dit verloopt telefonisch, maar kan ook per beveiligde e-mail of ander systeem waarmee we veilig onderling communiceren. Hier is geen expliciete toestemming van u voor nodig. Zodra wij verzoeken krijgen van derden over uw gezondheidssituatie (denk bijv. aan Arboartsen of advocaten) dan verstrekken wij deze gegevens alleen met uw toestemming.
- Uw apotheek als u een recept krijgt voorgeschreven van uw huisarts, waarbij we ook wettelijk gezien bloeduitslagen voor nier- en leverfuncties delen als die van u bekend zijn;
- Beheerders van ons automatiseringssysteem Health Connected BV, die in opdracht van ons uw gegevens veilig beheren in Nederland en die aan wet- en regelgeving voldoen. Daarnaast voeren ze werkzaamheden uit in onze opdracht, waaronder het uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden, het updaten van software of het maken van back-up’s;
Het delen van deze gegevens is nodig om u zo goed mogelijke zorg te bieden.
2. Verlenen van Spoedzorg tussen u, de huisarts en Spoedpost medicamus Harderwijk
Wanneer u in de avond, nacht of weekend met spoed door een huisarts gezien moet worden, is het voor de zorgverlening prettig als de triagist of de huisarts op de Spoedpostinzage heeft in een korte samenvatting van uw medisch dossier dat wij van u vastleggen in de huisartsenpraktijk. Daarom is onze praktijk aangesloten op het Landelijk Schakelpunt.
De inzage in deze samenvatting op de Spoedpost is alleen mogelijk als u hiervoor aan uw eigen huisarts toestemming hebt gegeven. In deze samenvatting staan gegevens over:
- Uw medicijnen waar u niet goed tegen kunt of last van kunt hebben als u verschillende medicijnen gebruikt. Dat worden allergieën, intoleranties en contra-indicaties genoemd (de zgn. ICA-gegevens);
- Medicijnen die aan u zijn voorgeschreven;
- Uitslagen van onderzoeken;
- Ziektes die u heeft gehad of nog mee bekend bent;
- De laatste contacten die wij van u genoteerd hebben.
U vindt hierover meer informatie op https://www.volgjezorg.nl/toestemming
U kunt altijd contact opnemen met onze assistente om uw toestemming te geven of deze weer in te trekken.
Als u toestemming hebt gegeven aan uw huisarts voor inzage op de Spoedpost van een samenvatting van uw medisch dossier, dan kunnen apothekers, die ook op het Landelijk Schakelpunt zijn aangesloten, de voorgeschreven medicijnen inzien die wij van u hebben vastgelegd, mocht dat voor de zorgverlening nodig zijn.
Van de Spoedpost ontvangen wij van onze patiënten van elk bezoek aan de Spoedpost bericht. Daarin staat wat uw klachten waren en wat er is afgesproken. Dat bericht voegen wij toe aan uw medisch dossier. Dat dossier kunt u weer inzien via ons patiëntenportaal of via een zelfgekozen PGO https://www.pgo.nl/kies-een-pgo/ Zo blijven u en uw huisarts op de hoogte van de zorg aan u, ook buiten kantoortijden. Hiervoor is geen toestemming nodig.
Wat u kunt doen bij gebruik van ons patiëntenportaal:
- Wij adviseren u om zorgvuldig om te gaan met uw inloggegevens;
- Als u een wachtwoord kiest, zorg dan dat dit niet gemakkelijk te raden is. Een wachtwoord wordt veiliger als het een lang wachtwoord is, bijvoorbeeld een zin, en als er verschillende soorten tekens in staan;
- Zorg voor een goede beveiliging van de apparatuur die u gebruikt;
- Wij adviseren u om geen openbaar wifi te gebruiken;
- Laat uw laptop, tablet of telefoon niet automatisch verbinding maken met wifi als u buitenshuis bent;
- Het is niet toegestaan technische beveiligingen te omzeilen of te verwijderen of dit voor anderen mogelijk te maken.
Cookies
Wij maken op de website gebruik van cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat bij het eerste bezoek aan deze website wordt opgeslagen in de browser van uw computer, tablet of smartphone. Deze zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en dat bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen onthouden worden. Deze cookies worden ook gebruikt om de website goed te laten werken en deze te kunnen optimaliseren. Bij uw eerste bezoek aan onze website hebben wij u al geïnformeerd over deze cookies en toestemming gevraagd voor het plaatsen ervan. U kunt zich afmelden voor cookies door uw internetbrowser zo in te stellen dat deze geen cookies meer opslaat. Daarnaast kunt u ook alle informatie die eerder is opgeslagen via de instellingen van uw browser verwijderen. Wij houden statistieken bij op onze website, maar dit gebeurt te allen tijde geheel geanonimiseerd dan wel gepseudonimiseerd. Er worden geen statistieken bijgehouden op delen van de website waar uw gezondheidsgegevens uitgewisseld worden.
Wijzigingen in deze privacy- en cookieverklaring
Wij behouden ons het recht voor om wijzigingen aan te brengen in deze verklaring. Het verdient aanbeveling om deze verklaring geregeld te raadplegen, zodat u van deze wijzigingen op de hoogte bent.